diumenge, 3 de gener de 2010

Bones notícies, a la fi es prioritzaran les capacitats comunicatives!




        Ja era ben hora que en els exàmens per expedir el certificat de català es valorin més les capacitats de comprensió i fluïdesa, que no només la teoria. Serà més interessant veure com l'estudiant es comunica oralment, i la gramàtica no tendrà tant de valor, la qual cosa significa un pas endavant en el món de l'aprenentatge de la llengua catalana. No serveix de res que una persona conegui profundament la gramàtica de la llengua catalana si després no sap dur-la a la pràctica, és a dir, si després no és capaç de parlar-la. A cap i a la fi, una llengua s'aprèn parlant-la.

       Si feim referència a les quatre habilitats lingüístiques per ordre d'aprenentatge: entendre, parlar, llegir i escriure, ja queda clar que abans de saber llegir i escriure, s'ha d'entendre i parlar. Així és com aprenen els infants. Primer entenen, poc a poc comencen a parlar, després podran llegir i, finalment podran escriure. Si això és el natural, per què s'ha de donar més importància a l'escrit per damunt de l'oral en les proves?

      Segons Tonina Pujol, coordinadora d'aquesta adaptació, és el triomf del comunicativisme, i diu que això no només és una reforma, sinó que és una renovació completa, un canvi de filosofia educativa radical. Enlloc de puntuar de 100 cap avall, segons les errades, es començarà a puntuar de 0 cap amunt, segons les virtuds. La qual cosa em sembla molt positiva ja que això pot motivar moltes persones a treure's aquest certificat. I no només per això, amb la motivació s'aprèn, sense aquesta, no.

       En el món de l'educació i, entre el professorat de català segurament sorgiran moltes de queixes i crítiques. Es dirà que d'aquesta manera els certificats es regalen, que  la gramàtica és molt important, etc. En general, les classes als instituts se centren en activiats d'ortografia i gramàtica, i es deixa molt de banda la part oral. Greu error per tot el comentat al principi de l'escrit.


         Lluitem per unes classes de llengua motivadores, diferents, ens les que la part oral sigui prioritària, sense deixar de banda la resta de continguts. D'aquesta manera, viurem la professió molt millor i, de retruc, l'alumnat en rebrà els beneficis.

6 comentaris:

Joan Lladonet ha dit...

Però Antònia, això és el que he i hem defensat fa quasi 30 anys en el nostre material. Els Ginys donaven prioritat absoluta a l'expressió oral. Els nostres llibres no han entrat a l'escola perquè treballàvem massa poc la gramàtica i l'ortografia. Que llegeixin la Guia dels Ginys que explica de pe a pa el mètode comunicatiu. I ara han descobert Amèrica?

Antònia ha dit...

Sí, es veu que han descobert Amèrica en aquest moment, però a nosaltres ja ens va bé! Visca la teva col·lecció de llibres que sempre he emprat, empr i empraré per fer les meves classes, són la millor eina pedagògica!

Melissilem ha dit...

Això es refereix a les proves de la JAC? Evidentment, hi estic d'acord, i és cert que no és nou, ja fa temps que molta gent ho defensa, però mentre les classes es facin tan gramaticals com, desgraciadament, es fan no anirem enlloc. Ah, enhorabona pel bloc, me'n faré seguidora.

Antònia ha dit...

Benvinguda siguis al meu blog Melissilem, n'estic encantada. Sempre ho dic, amb les vostres aportacions el meu blog adquireix sentit i qualitat! Salut!!!

Cati ha dit...

Sí, ja era hora que s'adonassin de la importància de l'oral damunt l'escrit. Quant d'alumnes saben escriure o analitzar una oració correctament i són incapaços d'expressar-se oralment en una situació quotidiana. Ara, però, per poder fer unes classes així a nivell escolar han de canviar moltes coses: el batxiller i la selectivitat que tant ens pressionen amb els resultats.

Antònia ha dit...

Cati, tens tota la raó, el professorat que fa el batxillerat viu molt pressionat pel temari i no crec que pugui gaudir de les classes com toca, ja que no pot aprofundir en segons quins aspectes que puguin interessar l'alumnat.