Article interessant d'en Joan Lladonet sobre l'ús de la premsa a classe. Al meu institut arriba els dimecres, com a la resta, i sempre l'aprofit per fer alguna actitvitat. Els mecanismes tradicionals s'han de seguir emprant, però qualsevol material que surti un poc del context habitual motiva molt l'alumnat, per tant, s'ha de fer servir!
Un enfocament globalitzador
Joan Lladonet | 03/02/2010 | Vistes: 62
La utilització del diari per a la realització d'un aprenentatge global suposa treballar amb un dels recursos didàctics més complets que existeixen. La lectura del diari serveix per situar-se en l'espai i en el temps, coordenades indispensables per saber situar-se dins la vida. Com és natural, l'aprenentatge que es pot fer a partir del diari requereix altres elements complementaris, com poden ser els mapes, els atles, els diccionaris, les enciclopèdies, els recursos que proporciona internet (si no hi ha dificultats per accedir-hi), llibres, etc.
Amb el diari es pot aprendre llengua en tots els nivells educatius, especialment les quatre habilitats lingüístiques, que són les que indiquen si s'ha après una llengua o no, ciències socials, ciències naturals, matemàtiques, etc. Des de sempre, hi ha hagut mestres que a partir de la lectura del diari han aconseguit que els seus alumnes aprenguessin. Per fer això, s'ha de tenir domini sobre la professió i s'ha de saber que els vertaders aprenentatges no depenen d'un llibre de text ni del fet d'acabar el currículum establert o no.
La majoria de docents el sol utilitzar com a recurs didàctic per a l'ensenyament de la llengua o d'algun apartat de les ciències socials, des del coneixement de quins són els principals gèneres periodístics, l'objectivitat i la subjectivitat de les notícies i els articles, la veracitat o la mentida, etc., fins a saber situar en el món el lloc on s'ha produït el terratrèmol que tantes morts ha causat i a partir d'aquí quedar motivats per estudiar la geografia i la història d'aquell territori. Es pot treballar el lèxic, l'ortografia i la morfosintaxi a partir dels textos periodístics i es pot iniciar la confecció d'un diari o d'una revista de classe o de l'escola, i infinites activitats més.
Amb el diari es pot aprendre llengua en tots els nivells educatius, especialment les quatre habilitats lingüístiques, que són les que indiquen si s'ha après una llengua o no, ciències socials, ciències naturals, matemàtiques, etc. Des de sempre, hi ha hagut mestres que a partir de la lectura del diari han aconseguit que els seus alumnes aprenguessin. Per fer això, s'ha de tenir domini sobre la professió i s'ha de saber que els vertaders aprenentatges no depenen d'un llibre de text ni del fet d'acabar el currículum establert o no.
La majoria de docents el sol utilitzar com a recurs didàctic per a l'ensenyament de la llengua o d'algun apartat de les ciències socials, des del coneixement de quins són els principals gèneres periodístics, l'objectivitat i la subjectivitat de les notícies i els articles, la veracitat o la mentida, etc., fins a saber situar en el món el lloc on s'ha produït el terratrèmol que tantes morts ha causat i a partir d'aquí quedar motivats per estudiar la geografia i la història d'aquell territori. Es pot treballar el lèxic, l'ortografia i la morfosintaxi a partir dels textos periodístics i es pot iniciar la confecció d'un diari o d'una revista de classe o de l'escola, i infinites activitats més.
2 comentaris:
Idò, tots a llegir el diari, mecagondena.
I tanttttttttttt....
Publica un comentari a l'entrada